30/09/2010 22:45
צלם מתקדם
roman dimitri נושא:
הייתי רוצה הסבר מה זה מצלמה עם פול פריים ומה ההבדל בינו לבין האחרות, יתרונות וחסרונות-תודה
תגובות לנושא (15)
01/10/2010 23:57
צלם מקצוען
Arie Arielly נושא:
עצוב בעיני שהדיון פה התפתח לשאלה אם תקין להביא מאמר מועתק ממקור אחר (בעיני תקין וגם ניתן קרדיט). חשוב יותר בעיני הוא להתייחס לנושא ולהערות הטכניות/עקרוניות המעטות שהועלו פה בהקשר זה למשל זו של סאשה ישיש. [b]Alexander Yashish, [/b] אני מסכים איתך (מניח שאתה מתכוון ליחס בין אורך ורוחב פריים 35ממ, כי לגבי חיישן גדול אני מניח שאתה בעד). כולנו סובלים עד היום מכך שאוסקר בארנק היה מהנדס יותר משהיה צלם, גם המצלמה שבנה (בארנק היה המהנדס של לייץ שתכנן את הלייקה) היתה עבור אנשי הקולנוע אבל כבשה את עולם צילום הסטילס ואנו "תקועים" עד היום עם הפורמט הזה שלו. אין לי ספק, למשל, שפורמט 4X5 הוא פורמט נכון יותר לצילומים רבים (ניקון D3, כידוע לך, מאפשרת צילום בפורמט זה על חשבון הפחתה קלה ברזולוציה) ואני בטח לא צריך לומר לך באיזה סוג ציוד ואיזו רמה הפורמט הזה נמצא בשימוש.
01/10/2010 22:03
צלם בכיר
אופיר נושא:
שורה תחתונה כל הכבוד על היוזמה ועל ההענות לשאלת החבר ומתן התשובה.
01/10/2010 21:34
צלם מקצוען
Dlila נושא:
[b]ברוטמן רחי[/b] גם אני יודעת לחפש ברחבי הרשת וגם אני קוראת פרש... ממש לא משנה שהמאמר מועתק, מה שחשוב הוא שהיה מי שטרח לחפש-למצוא-ולהביא את המאמר לידיעת החברה ששאלה את השאלה, ויהיה לעזר ולתועלת עתידית כאן באתר.
01/10/2010 20:56
צלם מקצוען
Fool frame זה מזגרת טיפשה.
01/10/2010 18:22
צלם מקצוען
Oren נושא:
D l i l a מי אמר שאי אפשר ללמוד כאן באתר?... אני למדתי כאן המון
01/10/2010 16:58
צלם בכיר
שחר נושא:
כאמור הקדיט ניתן בשורה הלפני אחרונה. ובהחלט מגיע לבחור , מאמר מצויין.
01/10/2010 16:45
צלם מקצוען
Arie Arielly נושא:
[b]אברהם, [/b] עומק שדה רחב יחסית לזה המתקבל במצלמות FF נחשב לחיסרון של מצלמות הקרופ, לא ליתרון.
01/10/2010 16:42
צלם בכיר
לילך צבי נושא:
דווקא מצויין שההסבר מועתק ויש קרדיט למחבר בשורה הלפני אחרונה. בכל מקרה - הסבר מעולה !תודה !
01/10/2010 16:32
[b]D l i l a, [/b] אף אחד לא יטען שאי אפשר ללמוד באתר הזה, נהפוך הוא. אבל עלולים לבוא הקטנוניים ולטעון שכל המאמר הזה מועתק בלא לתת קרדיט למקור, ואז לאן תפני אותם? לכאן? http://cliki.site.co.il/%D7%A7%D7%A8%D7%95%D7%A4_%D7%93%D7%99%D7%92%D7%99%D7%98%D7%9C%D7%99
01/10/2010 16:14
צלם מקצוען
Dlila נושא:
[b]שחר, [/b] תודה על התשובה המפורטת, המושקעת והמלמדת. כאשר מישהו יבוא ויתריס ויטען שלא בצדק - שאי אפשר ללמוד כאן כלום - אפנה אותו בין היתר גם לתגובתך זו. שבת-שלום :)
01/10/2010 12:24
צלם מקצוען
אלעד סגל נושא:
אחלה הסבר, סוף סוף למדתי מה כל הסיפור הזה של FF וקרופ וכל נושא החיישן וההכפלה, נהנתי לקרוא
01/10/2010 10:00
צלם בכיר
א לשעבר נושא:
וואו שחר, ביקש מים, נתת לו חלב. בלבלת רותי לחלוטין עם מידות החיישנים, שהרי באינץ׳ יש 25 ממ.
01/10/2010 09:44
צלם בכיר
אברהם נושא:
כמה נקודות שהפוסט המפורט והמצויין של שחר לא העלה: 1. ב"קרופ" מרויחים עוד משהוא: שיפור בעומק השדה, יחסית לFF, באותו זוית צילום (עקב שימוש בעדשה קצרה יותר על מנת לתפוס את אותו זווית). 2. אולי משתמע שרק חובבנים "נהנים" מהמצלמות בעלת החיישן הקטן יותר וכן מהעדשות הקטנות, הקלות והזולות יותר. רציתי רק להבהיר, שגם מקצוענים משמתשים בהם.
30/09/2010 23:23
צלם בכיר
שחר נושא:
היסטוריה. עד סוף שנות ה 90, כאשר הצילום הדיגיטלי רק התחיל, ולאף אחד לא היו חיישנים במצלמות, כולנו הכנסנו את סרט הצילום לתוך גוף המצלמה, וזה לא שינה אם מדובר במצלמת פוקט, חד פעמית, SLR של ניקון, קנון או פנטקס. הסרטים היו זהים לחלוטין והתמונות יצאו תמיד באותו הגודל. גודל הפריים (מסגרת) תמיד היה יוצא 36 מ"מ על 24 מ"מ (נהוג לכנות גודל זה כ 35 מ"מ). הווה. בעידן הדיגיטלי שלנו, איננו משתמשים יותר בסרטי צילום, ובמקומם בכל מצלמה דיגיטלית ישנו חיישן אשר קולט את האור שמגיע מהעדשה, ומתרגם אותו לתמונה. הפעם, הגודל משתנה בין מצלמה ומצלמה והמדריך הזה יעזור לנו להבין את חשיבות גודל החיישן ואת ההשפעות שלו על גורמים שונים בצילום. מצלמות Single Lens Reflex דיגיטליות - DSLR ניקון D200, גודל חיישן 23.6 על 15.8 מ"מ. קנון 30D, גודל חיישן 22.5 על 15 מ"מ. קנון 5D, גודל חיישן 36 על 24 מ"מ. מצלמות Point and Shoot דיגיטליות - P&S ניקון Coolpix P3, גודל חיישן 1/1.8 אינץ' קנון PowerShot S3 IS, גודל חיישן 1/2.5 אינץ' ניתן להבחין בקלות כי למצלמות ה DSLR ישנם חיישנים גדולים מאוד יחסית למצלמות ה P&S הקטנות וגם בין ה DSLRים השונים, ההבדלים ניכרים. כיצד הגודל משפיע? (או Does size matter?) אז התשובה היא כמובן, כן. הגודל משנה. גם בביצועים ובעיקר, בעלות. החיישן מורכב מיחידות אשר קולטות את האור ומתרגמות אותו לפיקסלים. כאשר החיישן גדול, היחידות הקולטות גדולות אף הן, רגישות פחות (כיוון שהן קולטות יותר אור) ומפוזרות על פני שטח גדול יותר. דבר זה גורם לירידה בכמות ה"רעש" בתמונה. בחיישנים קטנים, ובמיוחד בצפופים שבהם, דוחסים יותר יחידות קולטות אור, בשטח קטן, דבר הגורם לעליה בכמות ההשראה של הקולטים (הפרעות של קולטים סמוכים) והתוצאה היא רעש. במצלמות בעלות חיישנים גדולים, בד"כ ניתן להרים את רגישות החיישן ולקבל תמונות טובות, בעוד שבמצלמות בעלות חיישנים קטנים, נקבל תמונה מאוד רועשת בסיטואציה דומה. מהסיבה הזו למשל, לעיתים עדיף לבחור דווקא במצלמה בעלת פחות מגה-פיקסל כאשר לשתיהן חיישן בעל גודל זהה (למשל Canon PowerShot a510/a520, ובין a610/a620). חיישנים גדולים יקר לייצר ולכן המצלמות בעלות החיישנים הקטנים זולות משמעותית מהמצלמות בעלות החיישנים הגדולים (בין היתר). פול פריים וקרופ פאקטור. דבר ראשון, עדשה - איך זה עובד? האור שנכנס לעדשה, מתרכז דרכה ונזרק לתוך חלל גוף המצלמה. האור נכנס בצורת עיגול (מן הסתם, העדשה עגולה) ופוגע בחיישן אשר צורתו מלבנית, מה שנותן לתמונה את צורתה הסופית. האור למעשה מכסה את כל שטח החיישן ואנחנו מקבלים "גזירה" מלבנית של העיגול הזה. תיאור ויזואלי של מלבן החיישן ומסביבו עיגול של אור אשר ממנו תגזר התמונה: עיגול האור גדול יותר מהחיישן (המסומן באדום) התמונה כפי שהיא מתקבלת מהמצלמה. ונעבור חזרה לחיישנים: במצלמות ה DSLR ניתן להחליף ולהרכיב עדשות שונות, ופה בה לביטוי עוד אספקט נוסף של ייתרון החיישנים הגדולים. כפי שניתן לראות בטבלה למעלה, החיישן של ה 20D (לצורך העניין כמו של חיישני DX של ניקון) קטן מאשר החיישן של ה 5D. אם נרכיב את עדשת ה 150מ"מ 2.8 של סיגמא על ה 20D, אנו נקבל תמונה קטנה יותר, מאשר ב 5D. לו צילמנו בשתי המצלמות את אותו הפריים, זה יראה כאילו התמונה של ה 20D קרובה יותר, אך למעשה היא פשוט גזירה של הפריים המלא, כפי שניתן לראות ב 5D. זהו כל הסיפור של הקרופ פאקטור. חיישנים קטנים, גוזרים את התמונה כפי שאנחנו היינו מקבלים לו צילמנו במצלמה בעלת פריים מלא (Full Frame - FF). קרופ פאקטור הוא רמת הגזירה והוא מושפע מגודל החיישן. נהוג להכפיל את אורך המוקד של העדשה ביחס לגודל החיישן בשביל לקבל אורך מוקד כמו במצלמות 35 מ"מ (פריים מלא). למשל, כל מצלמות ניקון בעלות חיישן עם מקדם גזירה (קרופ פאקטור) x1.5 ולכן עדשת 10 מ"מ על ניקון תהיה כמו עדשת 15מ"מ על מצלמת פריים מלא. עדשת 50 מ"מ על ניקון תהיה כמו עדשת 75 מ"מ על מצלמה עם פריים מלא. קנון 20D, 30D, 300D, 350D - מקדם גזירה x1.6 וכן הלאה. ככל שהחיישן קטן יותר, מקדם הגזירה גדול יותר. בחיישנים הקטנים של מצלמות ה P&S אשר גודלם הוא כמה מילימטרים בודדים, ההכפלות יהיו אפילו x6 (כלומר, אם כתוב על העדשה אורך מוקד 5מ"מ (ואגב, זה גם מה שיהיה כתוב ב EXIF), אנו נכפיל אותו בקרופ פאקטור האמיתי ונמצא את אורך המוקד כפי שאנו רגילים לקרוא אצל מצלמות פריים מלא (לצורך ההדגמה - 5x6=30). פריים מלא - 36ממ על 24ממ. כמו סרט צילום כמתואר למעלה, או מצלמות דיגיטליות דוגמאת Canon 1Ds ו Canon 5D. מה הקשר בין הקרופ פאקטור והעדשות לחיישנים? אז למדנו שיש לנו עיגול של אור מסביב למלבן. לפעמים המלבן גדול, ולפעמים המלבן קטן - תלוי במצלמה שלנו. הכל טוב ויפה כאשר אנו עובדים עם עדשות המתאימות לחיישנים גדולים (35מ"מ). אבל ייצרני המצלמות עשו לנו טריק יפה והם "ניסרו" את העדשות החדשות וכתבו שהן "מתאימות לדיגיטליות". למה הכוונה? עיגול האור שנכנס למצלמה קטן יותר בעדשות הללו מאשר בעדשות המתאימות לפריים מלא. כאשר אנו משתמשים במצלמות עם חיישן קטן, אין זה משנה לנו כלל. אבל לא נוכל להשתמש בעדשות אלו במצלמות עם חיישנים גדולים, כיוון שעיגול האור לא יכסה את כל שטח החיישן, אלא רק את המרכז שלו. החיישן גדול יותר מעיגול האור ואנו נקבל פינות שחורות לו ננסה לצלם כך. עיגול האור קטן יותר מהחיישן. התוצאה - פינות שחורות. אם אנו משתמשים במצלמות בעלות חיישנים גדולים (פריים מלא) אנו מחוייבים להשתמש רק בעדשות מתאימות, בעוד שאם אנו משתמשים במצלמות בעלות חיישנים קטנים, אנו איננו מוגבלים ומסוגלים להשתמש גם בעדשות "מנוסרות" וגם בעדשות גדולות המתאימות לפריים מלא. עדשות קטנות ("מנוסרות") זולות יותר מאשר הגדולות וזה מה שלמעשה עוזר לנו כחובבי צילום להנות מאופטיקה מצויינת במחיר נוח (ע"ח גודל כמובן). הבעיה הגדולה של המצלמות עם החיישן הקטן היתה בעבר היכולת לקבל תמונות ממש רחבות. כיוון שגם לו היינו מחברים עדשת 20מ"מ למצלמה שלנו, לאחר הקרופ פאקטור (של ניקון למשל, סתם כי קל לחשב) היינו מקבלים רק 30מ"מ. עדשת הקיט של ניקון 18-55 או 18-70 נותנת רק 27מ"מ בקצה הרחב שלה במקום 18. כיום ניתן להינות מעדשות רחבות המיועדות למצלמות בעלות חיישני APS (קטנים) כגון סיגמא 10-20 שעל גוף ניקון תייצר 15מ"מ בקצה הרחב, ועל גוף קנון - 16מ"מ (קרופ פאקטור של 1.6). צוטט מאתר פרש, וכל הזכויות על מאמר זה, שמורים למתן נרקיס כמו כן יש הרבה מאוד חומר על זה ברחבי הרשת, אתה יותר ממוזן להתרשם.
30/09/2010 22:45
צלם מתקדם
roman dimitri נושא:
הייתי רוצה הסבר מה זה מצלמה עם פול פריים ומה ההבדל בינו לבין האחרות, יתרונות וחסרונות-תודה
נושאים אחרים בענף
24/04/2014 21:36
3
1
17/04/2014 12:07
טל כהן נושא:
79
4
24/04/2014 17:22
קרן טל נושא:
10
1
11/04/2014 19:26
אבי נושא:
119
4
22/04/2014 10:26
46
4
23/04/2014 19:26
חן נושא:
25
2
23/04/2014 18:28
אבי נושא:
17
1
20/04/2014 14:31
מרק MDVD נושא:
57
2
06/04/2014 08:51
ירוסלב נושא:
102
3
06/04/2014 02:38
Nathan Bar נושא:
209
8
22/04/2014 06:36
36
2
21/04/2014 23:13
52
1
21/04/2014 01:01
אוהד נושא:
43
1
20/04/2014 21:31
משה מלל נושא:
55
1